E-Spor

E-Spor İçin Oyun Geliştirmek

Hepimizin aklında olan bir meseleye el atmak istiyorum. Oyunlar, topluluk etkisiyle mi e-spora dahil oluyor, yoksa oyunu geliştirenler mi e-spor için bir şeyler mi yapıyor? Örneğin Rocket League geliştirilirken bir e-spor oyunu olarak mı geliştirildi? Gelin beraber bu konunun üzerine gidelim.

Öncelikle madem ki Rocket League oyunundan örnek verdim, onunla başlayalım. Rocket League diye bildiğimiz oyunun asıl adı “Supersonic Acrobatic Rocket Powered Battle Cars” yani Türkçeleştirdiğimizde “Sesten Hızlı, Akrobatik, Roket ile Güçlendirilmiş Mücadele Arabaları”… Evet baya uzun ve aslına bakarsan komik bir isme sahip. Bu isimle ilk alfalarını yayınladıklarında, oyun tamamen versus üzerine kurulu bir yapıda, tamamen arcade havada ve klasik bir oyun olarak geliştirilmeye devam ediliyordu. Rocket League adını alması, Psyonix firmasının aldığı en doğru karar oldu ve oyun çok daha rahat hypelandı (Bkz. hypelamak nedir?). Daha sonra baktılar ki oyunların gündemde kalmasına en büyük katkıyı, güncellemelerden çok aktif turnuvalar ve etkinlikler veriyor; o zaman biz de turnuva düzenleyelim diyerek ESL ile anlaştılar. Yani standart bir oyun, bir anda alınan kararlarla e-spor oyununa dönüştü.

Diğer oyunlar peki? League of Legends, moba türünün en iyi oyunlarından bir tanesi. Çıktığında e-spor adına en ufak bir kaygıları yoktu. PvP yani bildiğiniz versus adı altında bir mantık üzerinde duruluyordu. Tüm sunucu optimizasyonları ve isimlendirmeleri de PvP çatısı altında ve PVP.NET adı altında gerçekleştiriliyordu. Gel zaman, git zaman, turnuvalar yapalım dediler ve ilk dünya şampiyonası gerçekleştirildi. Daha sonra ikincisini yapalım dediler ve bu sırada -muhtemelen pazarlama departmanları- iyi bir PR çalışmasıyla oyunu esports adı altında pazarlamaya, tanıtmaya başladı. Sonra ilk turnuvanın adı geçmişe yönelik değiştirildi ve Season 1 adı verildi. Böylelikle League of Legends de e-spor oyunu kalıbını almış oldu.

Verdiğim bu iki örnekle, oyunların aslında gerçekten rekabetçi oyunlar olarak geliştirilip, daha sonrasında e-sporu bir pazarlama aracı olarak kullanarak lig sistematiğine geçtiğini görmekteyiz. Bu örneklerden farklı olarak, kitle etkisiyle e-spor kategorisine giriş yapan oyunları da unutmamalıyız. Bu kategoriye de Fifa serisini (Atariden beri Barça alıp ev ahalisiyle kapıştığımız oyun) dahil edebiliriz.

Bir kaç istisna elbette var. Örneğin Counter-Strike: Global Offensive… Bu oyun zaten öncüllerinin e-sporun yapı taşları olmasından dolayı doğrudan e-spor için geliştirildi. Oyunun tüm dinamikleri, bir e-spor müsabakasında kullanılacak şekilde güncellendi. Yine Blizzard tarafından piyasaya sürülen Heroes of the Storm, doğrudan bir pvp moba oyunundan öte e-spor oyunu olarak tanıltı ve geliştirildi. Bundan sonra muhtemelen çıkacak tüm pvp oyunlar, e-spor pastasından pay kapabilmek için, oyunlarının daha geliştirilme aşamasında e-spor adını ve nimetlerini sık sık kullanacaklardır.

Bu kişisel görüşüm tabi ki. Ancak e-spor ruhuna ait olmayacak oyunlar bile artık daha çıkmadan birer e-spor oyunu olarak pazarlanmaya başlandı. Bazı oyunlar ise (verdiğim örnekler dahilinde) sonradan yapılan çalışmalarla e-spor organizasyonu olarak lanse edildi. Son olarak Fifa gibi kitlenin bilerek e-spor organizasyonlarına ait ettiği oyunları da unutmamalıyız. Fifa serisinin daha ilk online olduğu oyunlarda bile, forum sitelerinde takımlar kuruldu, maçlar ve turnuvalar yapıldı. Umarım bu konu hakkındaki düşüncelerimi sizlere şeffaf bir şekilde aktarabilmişimdir. İyi haftalar!

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor’a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

Bunlara da Göz At

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Buna da Göz At

Close