Oyun Sektörü

Geliştirilemeyen Oyunlar, Gerçekleştirilemeyen Sözler

Hep bugüne kadar bağımsız geliştiricilerin başarılarından ya da başarısızlıklarından söz ettik. Ancak atladığımız bir detay var. O da geliştirilemeyen oyunlar ve onbinlerce, yüzbinlerce hatta milyonlarca kopya satan fakat hala oyunu Early Access durumunda bulunan milyon dolarlık şirketlerin durumu…

Bu konuda örneklerle paragrafları doldurabilirim ancak önce düşüncelerimden başlamak istiyorum. Bir oyun fikri ortaya atılıyor, düşüncede oldukça başarılı. Fakat öylesine geniş çapta bir proje ki, bir türlü tamamlanmak bilmiyor. Hatta bazı oyunlar 4 sene boyunca geliştiriliyor; geliştir geliştir bitmiyor. Bunu 2 taraftan ele alacağım, ilki iyi niyet, diğeri kötü niyet olacak.

İyi niyet kısmı ile başlamak gerekirse, geliştirici ekibin başındaki adamımız muhtemelen geliştirilen oyunlarının en iyi oyun olmasını istiyor. Bu yüzden gerek kitleden gelen talepler, gerek hayalinde şekillendirdiği oyunun özellikleri ile sürekli oyunu gelişim paradoksuna sokuyor. Hep daha iyisi olsun, şu da olsun, böyle bir şey de olsun diye diye bir türlü bitiremiyor geliştirme aşamasını. Bunun son örneği Rust isimli oyundu. Size biraz Rust’ın tarihinden bahsedeyim. Neden iyi niyetli olarak geliştirilemeyen oyunlar arasında yer aldığı da böylelikle açığa kavuşmuş olur.

İlk zamanlarda bir zombi survival oyun olarak o dönem Arma dlc’sinin rakibi olarak çıktı. Ev inşaa edebileceğiniz yapısının yanı sıra, güzel bir shooter oyun olma özelliği de taşıyordu. Craft mekanikleri de temel düzeydeydi. Fikir ise tuttu, radyasyonlu alanlar muhabbeti bile oyunu tek başına taşıyabilirdi. Ancak böyle olmadı. Geliştirici ekibin ismi Facepunch bizlere yabancı gelse de, sahini oldukça tanıdıktı. Garry Newman, Garry’s Mod isimli ek oyunu ile tüm dünya tarafından tanınan bir isimdi. Hatta öyle ki, zamanında Valve’a geliştirdiği bu oyunla, Source isimli oyun motorunu kullanma hakkına da sahip olmuştu. Rust konusunda da tarihin en iyi hayatta kalma oyununu geliştirmek isteyen Newman, 1 gecede öyle bir karar verdi ki…

O karar da şuydu; “Biz bu oyunu bu şekilde devam ettiremiyoruz. Aklımızda çok fazla fikir var ve bu oyunun temeli bizleri sınırlıyor. Unreal Engine 4 ile çok daha iyi bir oyun geliştireceğiz” diyerek bildiğimiz Rust 1 gecede sonlandı. Markette yer almaya devam etse de güncelleme almayı kesti ve yeni bir oyun geliştirilmeye başlandı. Yaklaşık 1 senelik bir zaman sonunda Rust Experimental olarak ücretsiz şekilde tüm Rust sahiplerine verildi. O da ne? Bambaşka bir oyun var karşımızda. Sonrasında her hafta 100 civarı maddede güncelleme yapıldı. Hem de her hafta… En sonunda ilk Rust oyunu kütüphanemizden silindi ve deneyimsel Rust gerçek Rust oldu. Hala da oyun geliştirilmeye devam ediliyor. Tam 5 senedir. Ancak bu iyi niyet örneği olarak nitelendirilebilir.

Bir de kötü niyet kısmına bakalım. Bir oyun fikriniz var, temeli inşaa ediyorsunuz ancak popülarite için çok çılgın vaatleriniz oluyor. Neyden mi bahsediyorum, tabi ki Stranded Deep! Oyun ilk çıktığında fikri dolayısıyla çok sattı. O satışları arttırmak için ekibin lideri “Multiplayer gelecek!” açıklaması yaptı ve 5 senedir henüz multiplayer bile gelmedi. Denendi, betalara eklendi ama bir türlü oturmadı. Oyun yapısı tam 27 defa değişti. Multiplayer için randomize özellikleri eklendi, silindi, değiştirildi, hikayesi kaldırıldı, videoları kaldırıldı, sonra tekrar hikaye ve videolar eklendi, oyun saçma sapan bir sürecin içerisinden geçiyor. Geliştirilemeyen oyunlar arasında belki de en büyük hayal kırıklığı Stranded Deep oldu.

Bu konuda da söyleyeceklerim bu kadar, geliştirilen oyunların sayısı kadar geliştirilemeyen oyunlar da mevcut. Bu konuda adım atması gereken firma maalesef Valve.

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor'a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

2 Yorum

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Close
Close