Girişimcilik Blogu

Girişimciye Sordum! Neden Mobil Oyun?

Merhabalar! “Girişimciye Sordum!” isimli girişimci röportajları serisinin 2. bölümündeyiz. Bugünkü konuğum yine bir Ankara merkezli girişim olan Moralabs’ın kurucu ortağı ve genel müdürü Kamer Kemerkaya. Moralabs’tan kısaca bahsetmek gerekirse, ağırlıklı olarak çoklu platform olarak mobil oyun geliştiren, sadece geliştirmekle kalmayıp bu süreci en profesyonel şekilde takip eden bir oyun stüdyosu. Özellikle geliştirdikleri zihin egzersizi oyunlarıyla, oyun geliştirme sürecinde çalıştıkları çocuk gelişim uzmanlarıyla beni benden aldılar. Daha önce de bir oyunlarını incelemiştim.

Kelime Tatlısı

O zaman ben sorularıma, Kamer hanım da cevaplara geçiyor. Elimden geldiğince aklınızda merak uyandırabilecek sorular hazırladığımı söyleyebilirim.

Bu girişimin hikayesi nedir? Nerede ve nasıl başladı?

2012 yılı sonunda kurucu ortağı olduğum başka bir oyun firmasından şu anki ortağım Kemal Şen ile birlikte ayrıldık. Türkiye’de oyun sektörü çok gelişmediği için çok fazla seçeneğimiz yoktu. Biz de elimizi taşın altına koyalım ve kendi oyun şirketimizi kuralım diye düşündük. Moralabs Oyun Stüdyosu 2013 yılı başında, mobil oyunlar geliştirerek Türkiye’den bu alanda dünya çapında bir başarı hikayesi yaratmak vizyonu ile yola çıkmış oldu.

Neden mobil platformu tercih ettiniz?

Moralabs olarak çok oyunculu çoklu platform mobil oyunlar konusunda uzun yıllardır kazandığımız bir deneyimiz bulunmakta. Bu anlamda iyi bildiğimiz işi yapıyor olmak en doğru yol. Öte taraftan mobil platformun bizim gibi startup oyun firmaları için en uygun platform olduğunu düşünüyoruz. Geliştirme sürelerinin, pc oyunlarına göre daha kısa zaman sürmesi, daha az maliyetler ile üretim yapabiliyor olmak tercih nedenlerimiz arasında yer alıyor.

Neden özellikle bilgi yarışmaları?

Moralabs olarak geliştirdiğimiz oyunlarda insanları hem eğlendirmeye hem de insanlara bir değer katmaya çalışıyoruz. Bu nedenle geliştirdiğimiz Sinaptik, Sorupanda ve Kelime Tatlısı gibi oyunları göz önünde bulunduracak olursak; ilki insanlara günlük beyin egzersizi yaptırmayı, ikincisi bilgi dağarcıklarını artırmayı ve sonuncusu da insanlara yeni kelimeler öğretmeyi hedefliyor. Ve bunları en güzel ve etkili yöntemlerden biri olan oyunla gerçekleştirmeye çalışıyor.

Kitlesel fonlama aldınız mı? Sermaye nasıl oluşturuldu?

Herhangi bir kitlesel fonlama almadık. Sermayemiz öz kaynaklardan oluşturuldu.

Maddi engeller karşısında girişimcilere ne tavsiye edersiniz?

Girişimciler için devlet destekleri anlamında bir çok fırsat bulunmakta. Bu destekleri doğru şekilde kullandıklarında, maddi ihtiyaçlarını karşılayabileceklerini düşünüyorum.

Şu anki konumunuzdan memnun musunuz? İlk fikrin ortaya atıldığı gün, şu anki konumunuzu öngörebiliyor muydunuz?

Türkiye’de tanınan ve bilinen bir oyun firması olmak gerçekten bizi çok mutlu ediyor. Odaklanma ve çok çalışma ile bu noktalara gelebileceğimizi tahmin ediyorduk. Bizim asıl hedefimiz oyunlarımızı bütün dünyanın tanıması aslında. Bunu başardığımızda asıl istediğimiz konumda olacağız. Çok çalışmak lazım, çok ☺

Moralabs ismi nereden geliyor? Fikir babası/anası kim?

Ben Trabzonluyum. Bizim orada yabani böğürtlene Mora denir. Büyük teknoloji firmalarının meyveleri seçmesinden yola çıkarak firmamıza bu ismi verdik.

Ülkemizde milyonlarca dolar değerleme üzerinden yalnızca bir kaç bin dolar yatırım alan girişimler ve yatırımcıları hakkında ne düşünüyorsunuz? Startup kültürü daha oturmadı mı? Ülkemizdeki yatırımcılar, Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerindeki yatırımcılara göre daha mı çok ürüne, hizmete ya da potansiyele karşı güven problemi yaşıyorlar?

Açıkçası ülkemizde gerçek anlamda bir startup kültürünün oturduğunu düşünmüyorum. Yatırımcılar hiç risk almadan, zaten ciddi anlamda gelir üreten firmalara yatırım yapmayı tercih ediyorlar. Başlangıç aşamasında anlamlı yatırımlar yapan yatırımcıların Türkiye’de olmadığını görüyoruz. Şöyle örmek vereyim, biz bir yatırımcı görüşmesinde Rovio’nun Angry Birds oyununu yapıncaya kadar 50 tane oyun denediğinden sonrasında bu başarıya ulaştığından bahsettik. Onlar da tamam o zaman 50. oyununuzda sizinle görüşelim dediler ☺ Tabiki o duruma geldiğimizde bizim onlara ihtiyacımız olmayacak. Bu bir güven problemimi çok emin değilim.

Türkiye’de girişimcilik nasıl halkın tabanına inebilir? Üniversitelerde yüzlerce, binlerce etkinlik yapılıyor. Fakat hiç eğitim almamış birisi, herhangi bir girişim faaliyetinde bulunamaz mı? Yani girişimci olmak için illa ki o üniversiteye gidilecek mi?

Hiç eğitim almamış insanların girişim yapabileceğini düşünüyorum, yani bir girişim yapmanın eğitim ile ilişkili olduğunu düşünmüyorum. Ancak yapacağı girişim ile ilgili deneyim sahibi olması, önceden bu tarz bir işte çalışmış olması ve deneyim kazanmış olması gerektiğini düşünüyorum. Muhasebesi, insan kaynağı, insan yönetimi, işin yönetimi gibi bir çok bilinmezin olduğu girişimcilik dünyasında en azından girişiminizin temel faaliyeti ile ilgili bilgi sahibi olmalısınız.

Mobil oyunlarda tanıtım, etkileşim ve kitle büyütülmesinde yaşanılan zorluklar, diğer platform oyunlarına nazaran nasıl?

Mobil oyunlarda kullanıcı kazanımları inanılmaz maliyetli. Geliştirme sürelerinin ve maliyetlerinin diğerlerine nazaran düşük olması avantajı, bu anlamda dezavantaja dönüşüyor. 2017 yılının ilk çeyreğinde açıklanan rakamlara göre AppStore da günde ortalama 500 yeni uygulama yayınlanmakta ve toplamda 2.5 milyon uygulama yer almaktadır. PlayStore tarafında da günde 2500 yeni uygulamanın yayınlandığı ve toplamda 2.8 milyon uygulamanın olduğunu belirtilmektedir. Bu kadar çok içerik içinden sıyrılmak, doğru kullanıcıya ulaşmak gerçekten çok maliyetli bir iş olmakta, startupların bu maliyetleri karşılaması pek mümkün olmamaktadır.

Ben bir oyun yaptım. Var sayalım, indirilme sayısı 100,000 civarı, aylık getirisi 2,000 TL civarı. Bu geliri işimi büyütmek için kullanmak istiyorum. Ne yapmalıyım? Ofis, ekip, reklam çalışmaları, kişisel gelişim, deliler gibi dominos pizza..?

Reklam çalışmaları, oyunu daha çok kullanıcıya ulaştırmak dana öncelikli olmalı. Daha çok gelir üretmek üzerine odaklanmak gerekiyor. Anlamlı gelirler üretildiğinde diğer başlıklar anlam kazanıyor.

Bir oyun geliştiricisi, ekibi ya da şirketi için sosyal medya yönetiminde en önemli unsur nedir?

Kullanıcıların isteklerine, sorularına en kısa zamanda cevap dönmek ve çözüm üretici olmak en önemlileri bence. Aynı zamanda trendleri anlık takip ederek, kısa zamanda onlara göre aksiyon almakta önemli noktalarından biri.

Ekip kaç kişi ve herkes geçimini bu girişimden mi sağlıyor? Yeni projeler nasıl üretiliyor, herhangi bir ekip üyesinin aklına süper oyun fikri geldiği zaman, nasıl bir yol izleniyor?

Ekip 6 kişiden oluşuyor ve evet herkes geçimini bu girişimden sağlıyor. Genelde oyun fikirleri kendi içimizden çıkıyor. Öncelikle bu fikri diğer ekip üyelerine anlatmakla başlıyor işe. Eğer çoğunluk bu fikirden hoşlanırsa bu tarz bir oyun olup olmadığı, bu oyunun getireceği yenilik nelerdir tarzında araştırma yapılıyor. Bu çalışmalar sonunda istenilen cevaplara ulaşılırsa bu oyunla ilgili ekip içinde bir beyin fırtınası yapılarak oyun için bir başlangıç çalışması yapılıyor, oyun konsepti biraz daha netleştiriliyor. Bazı oyunlarda oyunun basit bir prototipi hazırlanıp, başkalarına denetip fikirlerini almaya çalışıyoruz. Eğer bütün bu çalışmalar sonucunda istenilen şekilde olursa oyun tasarım çalışması yapılarak, dokümante ediliyor.

Bu işi merak eden, ilgili bölümde öğrenci olan ya da girişimci olup olmama konusunda ince çizgide olan bir insan, gelip çayınızı içebiliyor mu?

Sadece oyun sektörü değil, girişimcilik konusunda soruları olan herkese kapımız açık. Şimdiye kadar bir çok arkadaş bu şekilde kapımızı çaldı ve biz de elimizden geldiğince onları yönlendirmeye çalıştık. Biz bilginin, deneyimin her zaman paylaşılması gerektiğini, bu şekilde ekosistemin ve ülkemizin daha ileriye gideceğini düşünüyoruz.

Çok teşekkür ediyorum samimi ve rehber niteliğindeki yanıtlarınız için.

… diyerek noktayı koymuş bulunuyorum. Kamer Kemerkaya’ya çok teşekkür ediyorum. Bu röportaj için zemin oluşturan sevgili sosyal medya uzmanı Ayşenur Ethemoğlu için de bir teşekkürüm daha var. Bu arada röportajda ufak imla düzeltmeleri dışında hiç bir revizyona gitmediğimi de belirtmek istiyorum. Moralabs’ın sitesine aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilir, çaylarını içebilirsiniz 🙂

http://www.moralabs.com

Ayrıca girişimci röportajları serisinin ilk yazısını okumak için aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz 🙂

Girişimciye Sordum! Neden Oyuncu Mağazası?

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor'a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

2 Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir