Oyun Blogu

Oyunlar Neden Yayımcı (Publisher) ile Anlaşır?

Bugün sizlerle oyunlar için artık pek de vazgeçilmez olmayan yayımcı şirketler hakkında konuşalım istedim. Publisher dediğimiz kavram, gazete ve dergilerden örnek vermek gerekirse, her gün düzenli olarak doğru satış noktalarına ulaştıran, bu süreç zarfındaki tüm sorumluluğu üstlenen, reklam ve pazarlama giderlerine sahip olan, satılan her yayından komisyon usulü çalışan şirketlerdir. Oyunlarda da durum benzer. Biraz daha açalım bu kavramı.

Oyunlar genelde 2 firma etiketiyle tanınır. Bunlardan ilki “Developer” yani geliştirici, diğeri “Publisher” yani yayımcı. Bu iki etiket yüzünden de kafalar epey karışır. Hangi firmanın oyunu diye sorulduğunda genelde bu 2 etiketten daha ünlü olanı söylenir. Bunu bir örnekle geliştirmek gerekrise, Sid Meier’s Civilization® VI isimli popüler oyunu herkes 2K isimli firmanın oyunu sanıyor. Ancak durum bu şekilde değil. Gelin künyesine bakalım.

Oyun: Sid Meier’s Civilization® VI
Tür: Strateji
Geliştirici: Firaxis , Aspyr (Mac, Linux)
Yayıncı: 2K, Aspyr (Mac, Linux)
Çıkış Tarihi: 21 Eki 2016

Burada geliştirici Firaxis, yani oyunu yapan, üreten ve satışa hazır hale getiren… Mac ve Linux versiyonlarında ise çalışan firma Aspyr. Ancak Windows platformda oyunu yayımlayan 2K isimli popüler firma. 2K’in kendi geliştirdiği oyunlar olduğu gibi yayımlama işini yaptığı bir çok geliştirici firma var. Geliştirdiği oyunlara örnek olarak Mafia II verilebilir. Çekya’daki stüdyolarında geliştiren Mafia II’nin geliştiricisi 2K Czech. Yine bir çok stüdyosunun bir arada geliştirmek için mesai harcadığı, aynı zamanda dışarıdan da destek alınan Bioshock serisi de var bu örnekler arasında. Bioshock serisinde emeği geçen stüdyolar 2K Marin, 2K China, Digital Extremes, 2K Australia ve Blind Squirrel. Yayımcılığını üstlendiği şirketler konusunda da örnek vermek gerekirse, NBA 2K18 ve WWE 2K18 gibi oyunları geliştiren şirket Visual Concepts, Sid Meier’s Civilization® ve XCOM gibi önemli serilerin geliştiricisi Firaxis Games, Army Men gibi ufak çaplı ancak büyük ses getiren oyunların geliştiricisi Pandemic Studios.

Oyunlar için önemi de şu, bir geliştirici şirketin odaklanmak isteyeceği şey oyunun nihai ürün hale gelmesi, yani geliştirme sürecinin en iyi şekilde sağlanması. Ancak her güzel oyun çok satıyor diye bir şey yok. Büyük kitlelere ulaştıran da yine işinin ehli olan bu publisher şirketler oluyor.

Gelelim böyle bir içeriğin olmazsa olmazına.

Oyun sektöründe en büyük yayımcı (publisher) firmalar hangileri?

Yayımcılığını üstlendikleri oyunlara ait metacritic puanları, toplam şirket değerleri ve pazar paylarının harmanlanmasıyla çıkardığım liste aşağıda. Aşağıdaki bazı şirketler sadece publisher (yayımcı) iken, bazıları hem publisher (yayımcı) hem de developer (geliştirici) şirketler olarak bilinmekte.

  1. Electronic Arts
  2. Sony Computer Entertainment
  3. Square Enix
  4. Activision Blizzard
  5. Ubisoft
  6. Microsoft
  7. Nintendo
  8. Capcom
  9. Bandai Namco Entertainment
  10. TakeTwo Interactive
Etiketler

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor'a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

Bir Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Buna da Göz At

Kapalı