Oyun Blogu

Sanal Gerçeklik Durakladı mı?

Ülkemizde de, dünya genelinde de aynı anda trend olan sanal gerçeklik teknolojisi, şu aralar durağan seyrediyor. Peki son durum ne? Sanal gerçeklik konusunda ilgi neden azaldı? Biraz kurcalayalım şu konuyu istedim…

Sanal gerçeklik tarihçesi karıştırıldığında, uçak simülasyonları ile başlayan süreçte ilk ciddi adımın Atari firması tarafından 1993 yılında Atari Jaguar VR ile atıldığını görüyoruz. Sonrasında bir kaç ufak deneme ve en sonunda Kickstarter’da başlayan Oculus Rift fırtınası…

Peki son 5 yılın gündem maddesi olan, Sony Playstation VR ürünlerine kadar giden bu hızlı süreçte şuan neler oluyor? Açıkçası VR ile ilgili son atılımı 2016 yılının sonunda Sony Playstation yaptı ve burada biraz teknolojik gelişmeler yavaşladı. Halen piyasaya güncel sanal gerçeklik oyunları çıksa da, ülkemizde ve Avrupa’da sıkça açılan sanal gerçeklik kafelerine olan ilgi azalmaya başladı. Sanal gerçekliğin yanlış pazarlanması sonucu olduğunu düşünenlerin sayısı bir hayli fazla. Bu düşüncenin dayandırıldığı nokta ise, telefonlar için satılan VR aparatlarının aslında gerçek Virtual Reality kavramını yansıtmadığı ve potansiyel müşterilerin, 2000-4000 TL arasında fiyatlarla satın alabileceğiniz Playstation VR, HTC Vive ya da Oculus Rift ekipmanlarının kalitesini fark edememesi.

Yani VR teknolojisi tamamen büyük bir yanlış anlaşılma ile kendisini bitirmiş gibi gözüküyor. Telefonlar için satılan 10 TL etiketli aparatlar ile haykırılan “Herkesin öve öve bitiremediği VR bu muymuş?” cümleleri yüzünden asıl teknoloji yerle bir olmak üzere. Playstation VR sadece meraklısının satın aldığı ve casual oyuncuların bile büyük bir bölümü tarafından gereksiz bulunan bir ürün haline gelmiş. Ancak Playstation VR deneyen bir insanın fikri anlık olarak 180 derece değişiyor. Bunu özellikle Gist 2018 fuarında bulunan sanal gerçeklik teknolojisi standında gözlemledim. İnsanlar VR olayını meğer bambaşka anladıklarından bahsettiler.

Pazarlama stratejisi dahi uygulanamadan, pazarın büyüklüğünü gören “ne alırsan 10 TL’ciler” yüzünden hakettiği değeri görmeyen bir teknolojiden bahsetmiş oldum. Umarım rekabetin gerçek teknoloji tarafında arttığı, Playstation VR ve HTC Vive gibi oyuncu dostu Virtual Reality ekipmanlarının daha uygun fiyatlara alınabildiği bir pazar haline gelir. Bu günlük de oyun blogu kategorisinden bu kadar. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere!

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor'a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

2 Yorum

  1. Vr güzel bir nimet. Ama casual oyunlar dışında cs go veya lol gibi über oyuncu kitlesi olan yapımlar ile hayatına devam eden kişilerin dikkatini çektiğini sanmıyorum.

  2. eski bir internet cafeci olarak sunu soylıyebılırımkı sanal gerceklikle oyun salonu acılsa cok guzel bır kazanc sağlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir