Oyun Sektörü

Türkiye’de Oyun Sektörü

Ülkemizde bir çok sektörde olduğu gibi maalesef oyun sektöründe de ağırlıklı olarak tüketici konumundayız. Türkiye’deki oyun firmalarının büyük bir çoğunluğu, doğrudan maddi kazanç getirisi üzerine kurulu bir düzende ve kolaya kaçan kategorilerde bulunmakta. Türk oyun sektörü ve firmaları hakkında değineceğim şeyler olduğu gibi dünya geneli ile kıyaslamalar da yapacağım

Baktığınız zaman, mobil kategoride bir çok yerli oyun firması görebilirken, bilgisayar ve konsol oyunlarında ise bir elin parmaklarını geçmediğini farkediyorsunuz. Peki neden Türkiye’de oyun sektörü bu kadar sığ durumda, gelin birlikte sebeplerine bakalım.

İlk olarak yeterli sayıda eğitimli, tecrübeli ve sabırlı işveren ile çalışanların olmaması. Bu yüzdendir ki mobil platformlarda tavla, okey ve pişti gibi tonlarca Türk yapımı oyun varken, konsol platformunda bir araba simulasyonu göremiyoruz. Çünkü yerli oyun firmaları veya yerli geliştiriciler, son kullanıcıya bilgisayar ya da konsol yoluyla ulaşırken çok fazla kaliteli örnek ile kıyaslanacağından dolayı titiz olmak ve çaba sarfetmek zorundalar. Bugün “her sene aynı şeyi çıkarıyorlar” denilen Fifa oyunları bile EA Games’in yüzlerce çalışanıyla 9 ay boyunca geliştirilmekte.

Pazarlama problemleri ikinci nedenimiz. Yine mobil ve diğer platformlar olarak karşılaştırma yapmam gerekiyor. Türkiye’de mobil platformlara oyun geliştiren şirketler “viral içerik” türdeki reklamları fazlasıyla kullanabiliyor. Çünkü mobil platformda oyun oynayan kitle hem çok geniş, hem de reklamlardan etkilenebilme kapasiteleri çok daha fazla. Ancak bilgisayar ve konsol oyuncuları bu kadar kolay yönlendirilemiyor. Daha bilinçli bir kitle oluyor karşınızda. Bazen “hype”lanan oyunları görüyoruz; örneğin dünyaca ünlü twitch yayıncılarına ücretli yayın yaptıran bir çok oyun var. Ancak normal kullanıcılara satışa sunulduğunda ve geri incelemeler ile yorumlar gelmeye başladığında bu “hype”lar ters etki yaratıyor. Hem oyun, hem firma dibi görüyor ve asla üzerinden atamayacağı ya da silmesi zor olan izler bırakıyor.

Üçüncü ve son nedenimiz ise yurtdışı menşeili firmalarla rekabetin zor oluşu. Dünya dili ingilizce olaylarını bir kenara bırakıyorum, bir oyun fikri oluşturulması, bunun geliştirilmesi, pazarlanması, destek verilmesi gibi aşamalarda sadece firma içine kapanamamakta. Bu yüzden start-up’lar için de en iyi yer olarak silikon vadisi diyorlar. Bunun sebebi aradığınız herşeyin bir arada bulunması. Örneğin bir oyun fikriniz var. Yatırımcıya, geliştirici ekibe, pazarlama ve reklam ağı kurabilecek firmalara, yayıncıya ve destek ekibine ulaşabilmeniz için bu öğelerin var olduğu bir konumda bulunmanız gerekiyor. Maalesef Türkiye’de yeni fikirlere destek veren kişi sayısı bir elin parmaklarını geçmemekte.

Kapanışı temenni ile yapayım; umarım bir gün Türkiye’de “Türk oyun sektörü” hakkında yazı yazarken, Türkiye’de oyun geliştiren firmaları kıyaslar, yaptıkları oyunları burada sizlere aktarırım.

Etiketler

Burak Şengüloğlu

Oyun dünyası ile çok çok erken yaşta tanışmış, 9 yaşındayken gül gifleriyle süslü ilk sitesini açmış, bir ara e-spor'a ve oyun haberciliğine sarmış, şu sıralar oyun geliştirme, firmalara danışmanlık hizmeti ve makale hizmetleriyle hayatının akışına kendisini kaptırmış bir şahıstır.

Bunlara da Göz At

“Türkiye’de Oyun Sektörü” içeriğine 2 adet yorum yapılmış

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Buna da Göz At

Close